پیام تبریکیه بمناسبت سومین سالگرد تاسیس نهضت
مجلس موسسان نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان مجلس موسسان نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان

شهرکابل                                                                                          

13 جوزای 1387

رفقای عزیز !

روز سیزدهم جوزای سال جاری مصادف است با سومین سالگرد تاسیس نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان .

بمناسبت این روز ، صمیمانه ترین تبریکات و شاد باش های خود را برای هریک از اعضای وطندوست ، مردم دوست ، جسور و فداکار نهضت ، تمام دوستان ، هواخواهان و طرفداران نهضت تقدیم میداریم.

درست سه سال قبل از امروز ، نهضت بحیث نیروی چپ دموکراتیک با مرامنامه و اساسنامه علما ً تنظیم شده با الهام از اندیشه و افکار مشروطه خواهان ، مبارزان ملی ، و انقلابیون بزرگ ، طرفداران صلح و دموکراسی ، عدالت اجتماعی ، ترقی و پیشرفت ، برای تحقق خواست ها و نیاز های اساسی مردم در عرصه های اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی در بستر سیاسی کشور که بعد از کنفرانس ( نا متعادل بن ) ایجاد گردید، تاسیس یافت و در روشنی اهداف و وظایف مطروحه در مرامنامه و سایر اسناد نهضت ادامه میدهد.

درین مدت ، نهضت به رشد کمی و کیفی لازم دست یافت که از ایجاد شورا های نهضت در شهر کابل ، ولایات ، ولسوالی هاومراکز تحصیلی و کارگری و توسعه آنها میتوان نام برد.

مجلس موسسان در زمان سپری شده کار و فعالیت تمام شورا ها و واحد های اولیه را در کشور بدیده قدر نگریسته و همچنان فعالیت شورای اروپایی نهضت و سایر کشور ها را بخاطر بسیج تمام وطنپرستان کشور تقدیر کرده و درین راستا زحمات خسته گی ناپذیر و فراموش ناشدنی شاد روان رفیق محمود بریالی عزیز را ارج فراوان میگذارد.

طی این مدت جلسات هیات اجرائیه ، مجلس موسسان ، شورا های ولایتی ، شهری نواحی و واحد های اولیه نهضت طبق اجندای تعین شده تدویر و مسایل سیاسی ، نظامی ، اقتصادی و اجتماعی کشور تحلیل و ارزیابی و سیاست نهضت نسبت به قضایا مشخص گردیده است.

بنابر ابتکار هیات رهبری نهضت بتاریخ دهم عقرب سال ( 1386 ) همایش بزرگ در شهر کابل بخاطر همبسته گی و تساند نیروهای چپ دموکراتیک و ملی کشور به اشتراک 620 تن شامل رهبران و نماینده گان احزاب سیاسی ، جامعه مدنی ، وکلای پارلمان ، علما ، دانشمندان ، روحانیون ، روشنفکران ، استادان ، محصلان ، متعلمان ، کارشناسان، تحلیل گران ، کارگران ، دهقانان و نماینده گان یونیما تدویر یافت.

قطعنامه همایش و گفتمان در طی 9 ماده در پی تفاهم و کار مشترک احزاب سیاسی تصویب و اعلام گردید و نهضت درین گفتمان بدون خود محوری فعالانه شرکت کرده و یکبار دیگر تحقق آن را بنابر ضرورت تاریخی کشور ، جدا ً تاکید می نماید.

به اثر تلاش و کار پیگیر شواری اروپایی نهضت ، اخیرا ً همایش بزرگ اروپایی به اشتراک آن شورا ، احزاب و سازمان های سیاسی کشور در کشور هالند برای همبسته گی و تساند نیروهای چپ ، دموکراتیک و ترقی خواه تدویر یافت و کمیته مشترک کار برای رسیدن بدین هدف توظیف گردید.

نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان توانست تا برای نشر اندیشه ها و نظریات خویش ، ماهنامه ( راه نهضت ) را در سال گذشته طرح کرد که در شماره 488 مورخ 28 / 2/ 1387 وزارت اطلاعات و فرهنگ ثبت و راجستر گردیده و تاکنون یازده شماره آن با مطالب ارزنده بچاپ رسیده است.

مجلس موسسان نهضت کار و فعالیت نشراتی ماهنامه مشعل ، مدیر مسوول و تمام دست اندر کاران نستوه آن را در کشور هالند قابل قدر دانسته و از ارسال دوامدار آن که نهضت را همکاری مینمایند،سپاسگزار است.

شرایط دشوار و پیچیده کنونی همانطوریکه در تمام عرصه های از حیات جامعه تاثیرات منفی خود را بوضاحت تبارز میدهد ، موجودیت و ادامه این وضع بر کار و فعالیت نهضت در کشور نیز اثرات منفی خود را بجا گذاشته و باعث آن شده تا فعالیت نهضت در قرا ، قصبات و محلات دور دست به نسبت نبود امنیت گسترش و توسعه نیابدو صدای نهضت در مناطق ناامن بگوش تمام مردم رسانده نشود.

چالشهای عمده مانند فقر ، بیکاری مواد مخدر ، اختناق ، ترور و فساد اداری هنوز هم جامعه ما را به شدت تهدید میکند و مردم از آن رنج می برند.

بحران امنیت در کشور و اطراف افغانستان ، هر روز عمیقتر میشود ، با وصف نیروهای نسبتا ً کافی برای تامین امنیت در کشور ، وضع هرچه بیشتر پیچیده تر و بغرنجتر میگردد که حادثه هشتم ثور سال جاری شکننده بودن امنیت را در کشور هر چه بیشتر افزایش داد ،چنانچه افغانستان بعد از سومالی و فلسطین از بی ثبات ترین کشور های جهان بشمار میرود.

با وصف گذشت شش سال از نظام جدید سیاسی در کشور ، اوضاع اقتصادی و اجتماعی جامعه نه تنها بهبود نیافته بلکه به رکود مواجه شده ،حکومت و پارلمان فاقد قدرت کاری بوده و ضعف مدیریت آنها باعث شده تا زمینه های رشد ، توسعه و بازسازی در کشور به کندی مواجه گردد.

افزایش نرخ مواد غذائی در کشور بنابر عدم آماده گی های قبلی دولت ، نتایج منفی خود را بالای زنده گی اکثریت مردم وارد آورده ، بیشتر از 80 فیصد مردم قدرت خریداری و اکمال مواد اولیه زنده گی را نداشته و هر روز فاصله میان ثروت و فقر در کشور ما بیشتر میگردد.

کشت ، تولید و قاچاق مواد مخدر در کشور ، تولید 93 فیصد مواد مخدر در افغانستان بمقدار 8200 تن و به قیمت 4 ملیارد دالر افغانستان را در جمله بزرگترین تولید کننده گان مواد مخدر قرار داده و مبارزه با آن را زیر سوال  برده است.

 عدم یک استراتیژی مشترک محاربوی میان نیروهای افغانی ، ائتلاف و مستمدین باعث از بین رفتن افراد ملکی اعم از اطفال ، زنان و مردم عادی گردیده و بر نا رضایتی مردم می افزاید.

مجلس موسسان نهضت باور کامل دارد که شرایط کنونی مستلزم کار و مبارزه پیگیرانه اعضای رزمنده نهضت و همبسته گی تمام نیرو های مترقی ، دموکراتیک ، ملی و ترقی خواه کشور بوده و باید در راه متحول ساختن دولت با راه اندازی تحولات اقتصادی اجتماعی و فرهنگی یاری رسانند.

مجلس موسسان یکبار دیگر سومین سالگرد  تاسیس نهضت را برای تمام اعضای محبوب آن تهنیت گفته و پیروزی های هرچه بیشتر آنها را در راه آزادی ، دموکراسی ، ترقی و عدالت اجتماعی ، دفاع از منافع ملی و خدمت صادقانه بکشور از بار گاه خدواند مهربان تمنا دارد.

- زنده باد مردم افغانستان.

- فرخنده باد سومین سالگرد تاسیس نهضت.

مجلس موسسان

نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان


June 1st, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها